Τρίτη 30 Ιουλίου 2013

Πρόταση για κουπόνι ενισχυτικής διδασκαλίας από τα Φροντιστήρια

Την πάγια  πρόταση της προς το υπουργείο Παιδείας, για  θεσμοθέτηση «Επιταγής της Ενισχυτικής Εκπαίδευσης» ή αλλιώς «Κουπόνι Εκπαίδευσης -  Voucher», για ευπαθείς ομάδες πληθυσμού, επανέφερε σήμερα η Ομοσπονδία Εκπαιδευτικών Φροντιστών Ελλάδας.

Οι Φροντιστές ανά την Ελλάδα, σύμφωνα με ανακοίνωση της ΟΕΦΕ, πιστεύουν ότι είναι ώριμες οι συνθήκες προκειμένου και στη χώρα μας να προωθηθεί αυτός ο τύπος εκπαίδευσης μέσω ευρωπαϊκών κονδυλιών.

Ο κ. Σπύρος Κετζετζής, Γ΄ Αντιπρόεδρος της Ο.Ε.Φ.Ε και Υπεύθυνος Πολιτικής & Σχεδιασμού Προγραμμάτων, θέτει τους 8 βασικούς άξονες πάνω στους οποίους θα μπορούσε να κινηθεί ένα τέτοιο πρόγραμμα στη χώρα μας, αναλύοντας παράλληλα την σχετική πρόταση που έχει κατατεθεί στο υπουργείο Παιδείας.

1. Η πρόταση της Ο.Ε.Φ.Ε

Η πρόταση που κατατέθηκε στο υπουργείο Παιδείας αφορά την «επιταγή ενισχυτικής εκπαίδευσης» ή αλλιώς, «κουπόνι εκπαίδευσης» ή «voucher», όπως έχει επικρατήσει σε ευρωπαϊκό επίπεδο, έναν θεσμό ο οποίος έχει εφαρμοστεί σε πάρα πολλές χώρες, όπως οι Η.Π.Α, αλλά και σε διάφορα κράτη της Ε.Ε.

Ήδη ο θεσμός αυτός χρησιμοποιείται και στην Ελλάδα, αλλά σε έναν εντελώς διαφορετικό τομέα, αυτόν της κατάρτισης - σε διάφορους τομείς της οικονομίας - ανέργων πτυχιούχων ή αποφοίτων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης μέσα από τα Κέντρα Επαγγελματικής Κατάρτισης.

Θα πρέπει να γίνει σαφές ότι για τον θεσμό αυτό δεν θα δαπανηθούν τα χρήματα που έχει ήδη λάβει το Υπουργείο Παιδείας για την ενισχυτική διδασκαλία, αλλά θα πρέπει να εξασφαλιστούν νέα, περισσότερα ευρωπαϊκά κονδύλια.

2. Που θα απευθύνεται το voucher;

Από την Ο.Ε.Φ.Ε προτείνεται μια στοχευμένη δράση σε «αδύναμες» ομάδες (τα ποσοστά των οποίων είναι πάρα πολύ ψηλά στην περιφέρεια, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της ΕΛ.ΣΤΑΤ.), όπως οικογένειες με άνεργους γονείς ή πολύτεκνες οικογένειες (με τον έναν ή και τους δύο γονείς ανέργους) ή οικογένειες με εισόδημα στα όρια της φτώχειας.

Για να βρεθούν, αλλά και να πιστοποιηθούν  αυτές οι οικογένειες η Ο.Ε.Φ.Ε έχει προτείνει τη δημιουργία ενός «μητρώου οικογενειών», (διαδικασία πάρα πολύ εύκολη, καθώς τα στοιχεία αυτά μπορούν να βρεθούν μέσω του Ο.Α.Ε.Δ).   

Στους δικαιούχους θα δίνεται ένα «voucher», με το οποίο οι γονείς θα μπορούν να απευθύνονται στα φροντιστήρια. Τα φροντιστήρια θα μπορούν να ελεγχθούν από το Υπουργείο Παιδείας, ειδικά τώρα που έχει τεθεί σε ισχύ ο νέος τρόπος αδειοδότησης και πιστοποίησης, ο οποίος ξεκίνησε τον Μάιο και θα ολοκληρωθεί τον Αύγουστο.    

Έχοντας στο χέρι το «voucher» οι γονείς θα έρχονται σε επαφή με τα φροντιστήρια, όπου αντί να πληρώσουν δίδακτρα θα παραδίδουν το εκπαιδευτικό τους κουπόνι. Εν συνεχεία τα φροντιστήρια θα εισπράττουν το αντίστοιχο αντίτιμο από τον Φορέα Διαχείρισης Προγράμματος.

3. Οι διαφορές του «voucher» με την ενισχυτική διδασκαλία στα σχολεία   

Με την πρόταση της η Ο.Ε.Φ.Ε απευθύνεται σε συγκεκριμένες κοινωνικές ομάδες, την ώρα που η ενισχυτική διδασκαλία απευθύνεται σε όλους τους μαθητές, είτε προέρχονται από πλούσιες είτε από φτωχές οικογένειες.   

Την ίδια στιγμή είναι σαφές ότι τα φροντιστήρια είναι σε θέση να λειτουργήσουν σε υψηλότερο επίπεδο από εκπαιδευτικής άποψης, καθώς υπάρχουν ήδη τμήματα που λειτουργούν ανάλογα με τις δυνατότητες των μαθητών και στα οποία μπορεί να βοηθηθεί ένα παιδί που έχει μαθησιακή δυσκολία και είναι αδύναμο.    

Αυτό είναι κάτι που δεν ισχύει στην ενισχυτική διδασκαλία, καθώς όλοι οι μαθητές μπαίνουν στο ίδιο τμήμα χωρίς αξιολόγηση των δυνατοτήτων τους.

4. Οι τιμές των «επιταγών ενισχυτικής διδασκαλίας»   

Οι τιμές, οι  οποίες έχουν προταθεί, κυμαίνονται στον μέσο όρο των διδάκτρων που ισχύουν για τα φροντιστήρια σε όλη την Ελλάδα και υπάρχουν και στο Παρατηρητήριο Τιμών. Έχουν μάλιστα ελεγχθεί από την Ο.Ε.Φ.Ε και τους κατά τόπους συλλόγους.

5. Ποια  μαθήματα  θα παρακολουθούν οι μαθητές   

Οι μαθητές μπορούν να επιλέξουν τα μαθήματα που θα παρακολουθήσουν, ανάλογα με τα χρήματα που θα αντιστοιχούν στο κουπόνι. Ασφαλώς είναι δυνατόν να πραγματοποιηθεί έκπτωση προς τις οικογένειες, κάτι που ήδη εφαρμόζεται, έτσι ώστε ακόμα και αν η τιμή του κουπονιού είναι μικρότερη από τα δίδακτρα που πληρώνει ο γονιός τα δίδακτρα να περιοριστούν στο ποσό που αντιστοιχεί στο κουπόνι. Αυτό μπορεί να προκύψει μέσα από διαπραγμάτευση με το Υπουργείο Παιδείας.
    Συνοψίζοντας, είναι απαραίτητο:
1) να δημιουργηθεί μητρώο των οικογενειών που έχουν οικονομικά προβλήματα,
2) να δημιουργηθεί το μητρώο των φροντιστηρίων που θα μπορούν να υποστηρίξουν τον θεσμό (με όλα τα νόμιμα δικαιολογητικά, όσον αφορά την πιστοποίησή τους και την φορολογική και ασφαλιστική τους ενημερότητα)

6. Ο θεσμός της ενισχυτικής διδασκαλίας στα σχολεία    

Ο θεσμός της ενισχυτικής διδασκαλίας στα σχολεία δοκιμάστηκε τα προηγούμενα χρόνια, αλλά κρίθηκε και από πρώην υπουργούς Παιδείας και από εκπροσώπους της εκπαίδευσης, όπως το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, ότι δεν πέτυχε τους στόχους που είχε θέσει.    

Φέτος το Υπουργείο Παιδείας προσπαθεί να επαναφέρει τον θεσμό, χρησιμοποιώντας κονδύλια από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Η αλήθεια είναι ότι ο θεσμός αυτός αναμένεται να λειτουργήσει με διαφορετικό και καλύτερο τρόπο από ότι ίσχυσε στο παρελθόν.    

Και αυτό γιατί έχουν γίνει κάποιες αλλαγές όσον αφορά τον τρόπο διεξαγωγής της ενισχυτικής διδασκαλίας. Τα μαθήματα θα πραγματοποιούνται στα σχολεία τις απογευματινές ώρες (και όχι αμέσως μετά το ωράριο διδασκαλίας, όπως γινόταν παλαιότερα), με καθηγητές οι οποίοι δεν θα είναι διορισμένοι στην δημόσια εκπαίδευση, είτε ως μόνιμοι είτε ως αναπληρωτές.    

Με αυτό τον τρόπο το Υπουργείο Παιδείας προσπαθεί να δημιουργήσει ένα φροντιστήριο μέσα στο σχολείο τις απογευματινές ώρες.

7.  Η θέση της  Ο.Ε.Φ.Ε για την ενισχυτική διδασκαλία στα σχολεία    

Η Ο.Ε.Φ.Ε σε καμία περίπτωση δεν διαφωνεί με την όλη διαδικασία. Εφόσον, μάλιστα έχουν εξασφαλιστεί τα χρήματα (από την Ε.Ε) και μπορούν να βοηθηθούν τα παιδιά στο σχολείο.    

Υπάρχει, όμως, η συγκεκριμένη συμπληρωματική πρόταση, αρκετά διαφορετική, η οποία έχει κατατεθεί από την Ο.Ε.Φ.Ε στο υπουργείο Παιδείας και αναμένουμε απάντηση προκειμένου να ανοίξει ένας ουσιαστικός κύκλος διαλόγου.

8. Τι κερδίζουν οι μαθητές και οι οικογένειές τους από το «voucher»   

Είναι σαφές ότι τα κονδύλια αυτά, δεν θα ενισχύσουν το φροντιστήριο, αλλά θα χρησιμοποιηθούν προκειμένου να βοηθηθούν οι οικογένειες που έχουν πραγματική ανάγκη. 

Έχει αποδειχτεί πως ο Έλληνας γονιός, στην κατάσταση στην οποία βρίσκεται το εκπαιδευτικό σύστημα σήμερα, κάνει τα πάντα για να στείλει το παιδί του στο φροντιστήριο, είτε ελαχιστοποιώντας τις προσωπικές του ανάγκες, είτε δεχόμενος οικονομική βοήθεια από το οικογενειακό του περιβάλλον. Τα ευρωπαϊκά κονδύλια και το voucher έρχονται να καλύψουν την ανάγκη αυτή, εφαρμόζοντας μια κοινωνική πολιτική και δίνοντας την δυνατότητα της επιλογής.   

Επιπλέον, με αυτή την πρόταση θα μειωθεί το ποσοστό των παιδιών που εγκαταλείπουν το σχολείο και θα ενισχυθεί σε μεγάλο βαθμό η προσπάθεια για την εισαγωγή στην ανώτατη εκπαίδευση και από μαθητές που «εγκαταλείπουν» λόγω οικονομικών δυσκολιών.     

Η χρήση του «voucher» αναμένεται να δώσει και τη «χαριστική βολή» στο φαινόμενο της παραοικονομίας και των «μαύρων» ιδιαίτερων μαθημάτων, καθώς η χρήση του, όπως είναι φυσικό, θα γίνεται αποκλειστικά από πιστοποιημένες μονάδες. Με αυτό τον τρόπο γονείς και μαθητές θα αποφύγουν τις «κακοτοπιές», από εκπαιδευτήρια και καθηγητές που δεν πληρούν τις προϋποθέσεις,  αλλά και το κράτος θα βάλει ένα τεράστιο ποσό στο ταμείο του, που τώρα αδυνατεί να μαζέψει.  

Εν κατακλείδι, αντί το φροντιστήριο να αμειφθεί από το οικογενειακό υστέρημα, θα καλύψει τις ανάγκες του από ευρωπαϊκά κονδύλια, που θα προσκομίσουν οι γονείς μέσα από το κουπόνι της ενισχυτικής διδασκαλίας.   

Ζώντας καθημερινά τους μαθητές και τις οικογένειές τους, σε μια περίοδο έντονης οικονομικής κρίσης, πιστεύουμε πως η πρόταση της Ο.Ε.Φ.Ε έρχεται να ανοίξει διάπλατα τις πύλες της μάθησης και να δώσει ίσες ευκαιρίες εκπαίδευσης σε όλους.

πηγή

Δεν υπάρχουν σχόλια: