Πέμπτη 2 Ιουνίου 2011

Σχετικά με τη διδασκαλία της ΞΕΝΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ στο Δημοτικό, της Ηρώς Μαργαρώνη

Σύμφωνα με την Υπουργική Απόφαση Φ 12 /518/61284/Γ1/27-05-2011 του ΥΠΔΒΜΘ της 30ης Μαΐου 2011 σχετικά με τη διδασκαλία της ξένης γλώσσας στο δημοτικό σχολείο «από το σχολικό έτος 2011-2012, η 2η ξένη γλώσσα, η οποία θα διδάσκεται για δύο ώρες την εβδομάδα, στις Ε΄ & Στ΄ τάξεις των 6/θεσίων και άνω δημοτικών σχολείων, καθώς και των σχολείων με ΕΑΕΠ, θα είναι μόνο μία, Γαλλική ή Γερμανική», θα διδάσκεται δηλαδή πλέον μόνο μία Β΄ ξένη γλώσσα ανά σχολική μονάδα, ή Γαλλικά ή Γερμανικά. Τα δημοτικά σχολεία λοιπόν θα χαρακτηρίζονται πλέον γαλλόφωνα ή γερμανόφωνα με βάση τις επλογές των μαθητών κατά πλειοψηφία.

Η μεγαλύτερη ειρωνία είναι ότι την ίδια ημέρα το πρωί στη Ρόδο όλες οι ξενόγλωσσες ειδικότητες (Αγγλικών, Γαλλικών, Γερμανικών, Ιταλικών) κλήθηκαν να παρακολουθήσουν περιφερειακό επιμορφωτικό σεμινάριο στο πλαίσιο υλοποίησης των Πράξεων "Εφαρμογή Ξενόγλωσσων Προγραμμάτων Σπουδών στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση" του Ε.Π. "Εκπαίδευση και Διά Βίου Μάθηση". Η επιμόρφωση έγινε από τους αντίστοιχους σχολικούς συμβούλους και αφορούσε το Κοινό Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Γλωσσών, την πολυγλωσσία και το πως θα εντάξουμε το Portfolio αυτοαξιολόγηγης των μαθητών στο μάθημα της ξένης γλώσσας. Το σεμινάριο αυτό γίνεται τον τελευταίο καιρό σε πολλές περιοχές της Ελλάδος, όχι γιατί καίγεται το υπουργείο για την αυτοαξιολόγηση των μαθητών, αλλά επειδή το Portfolio είναι η καινοτομία που απαιτείται για να πληρωθούμε το πακετάκι του ΕΣΠΑ.

Οι συνέπειες αυτής της Υπουργικής Απόφασης είναι ανυπολόγιστες σε όλα τα επίπεδα.
Ας ξεκινήσουμε από τους μαθητές, αφού το μότο του Υπουργείου δια Βίου... Αμάθειας είναι «Πρώτα ο μαθητής». Με τις ευχές του Υπουργείου λοιπόν θα προκληθεί τεράστια αναστάτωση σε όλα τα Δημοτικά σχολεία, αφού «η αξιολόγηση των μαθητών της Στ΄ τάξης που είχαν διδαχθεί στην Ε΄ τάξη το σχολικό έτος 2010-2011 2η ξένη γλώσσα διαφορετική από αυτήν που θα επιλεγεί, μπορούν εφόσον το δηλώσουν οι γονείς και κηδεμόνες τους, να μην αξιολογηθούν, αλλά υποχρεωτικά θα παρακολουθούν τη διδασκαλία του μαθήματος». Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι οι μισοί μαθητές της Ελλάδος που φέτος φοιτούν στην Ε΄ τάξη θα υποχρεωθούν του χρόνου που θα είναι στη Στ΄ τάξη να παρακολουθήσουν Β΄ ξένη γλώσσα διαφορετική από αυτή που διδάχτηκαν την προηγούμενη χρονιά, είτε τους αρέσει είτε όχι. Αυτό σημαίνει επίσης ότι οι μισοί μαθητές θα αξιολογούνται, ενώ οι υπόλοιποι που την προηγούμενη σχολική χρονιά είχαν παρακολουθήσει την άλλη γλώσσα όχι, αν και εφόσον βέβαια το δηλώσουν οι κηδεμόνες τους... Ούτε λόγος βέβαια για το τι μπάχαλο θα δημιουργηθεί στη λειτουργεία των σχολείων...

Αυτό είναι το όραμα της κυρίας Διαμαντοπούλου για την πολυγλωσσία και για την ανταγωνιστικότητα της Ελλάδας στην Ευρώπη... Οι γλώσσες εργασίας των Ευρωπαϊκών οργάνων είναι τρεις (Αγγλική, Γαλλική, Γερμανική) και έπονται όλες οι υπόλοιπες επίσημες γλώσσες. Να υπενθυμίσουμε στο σημείο αυτό ότι η εν λόγω κυρία ως επίτροπος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, πολλά χρόνια πριν υπουργοποιηθεί, είχε προτείνει τη θέσπιση της αγγλικής ως επίσημης γλώσσσας του μικρού αυτού προτεκτοράτου που ονομάζεται Ελλάδα, σα να ήμασταν βρετανική αποικία ή πολιτεία των ΗΠΑ. Είναι μια αξιομνημόνευτη πρωτοβουλία, αφού τα Αγγλικά είναι κατά τη γνώμη της η μόνη (ξένη;) γλώσσα που υπάρχει και φρόντισε να τα εισάγει στο σχολείο απο την Α' Δημοτικού.
Στα 950 εκατ. ευρώ ανέρχονται οι ετήσιες δαπάνες των γονιών στην Ελλάδα για τη συμπληρωματική - εκτός σχολείου - ιδιωτική εκπαίδευση (φροντιστήρια και ιδιαίτερα μαθήματα) των παιδιών τους. Σύμφωνα με τη σχετική έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, που δόθηκε στις 30/5/2011 στη δημοσιότητα στις Βρυξέλλες, τα 950 εκατ. ευρώ αντιστοιχούν στο 20% των δημοσίων δαπανών για την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση στην Ελλάδα, με τη χώρα να κατέχει τα πρωτεία σε δαπάνες για ιδιωτική διδασκαλία.

Αυτό είναι το όραμα της κυρίας Διαμαντοπούλου για την αναμόρφωση και την εξυγίανση της ελληνικής δημόσιας παιδείας και τη μείωση της παραπαιδείας που ανθεί. Με αυτόν τον τρόπο επέλεξε να δείξει στους γονείς που αγωνιούν για τη μόρφωση και το μέλλον των μαθητών πόσο ενδιαφέρεται για τις θυσίες που κάνουν ώστε να βγουν τα έξοδα των φροντιστηρίων, ξενόγλωσσων και μη. Αυτή την παιδεία θέλει να προσφέρει στα παιδιά σας. Στα παιδιά μας.
Συγχαρητήρια κυρία Διαμαντοπούλου! Αυτό θα πει ίσες ευκαιρίες για μάθηση και δημοκρατική επιλογή στο κατά τα άλλα δημοκρατικό σύστημά μας. Τα παιδιά λοιπόν θα μαθαίνουν τη γλώσσα που θα τους επιβάλλει το κράτος.

Αλήθεια, γιατί παρά τις επανειλημμένες επιστολές που έστειλαν οι πανελλήνιες επιστημονικές ενώσεις καθηγητών Γαλλικής και Γερμανικής και παρά τις συναντήσεις των εκπροσώπων των ενώσεων με τους Γραμματείς και τους Φαρισαίους του υπουργείου δεν ενημερώθηκε κανένας για το τι μέλλει γενέσθαι, παρά μόνο προσπαθούσαν να μας καθησυχάζουν με αοριστολογίες; Μέχρι τώρα φαινεται ότι είναι τακτική του υπουργείου να μας αιφνιδιάζει με αποφάσεις που παίρνονται εν μια νυκτί για αλλαγές στη χώρα μας χωρίς την ενημέρωση, τη συζήτηση, τη γνώμη ή τη συναίνεση κανενός, χωρίς έρευνα και μεθοδικό σχεδιασμό αλλά με προχειρότητα και πάνω απ’ όλα με διαφάνεια και δημοκρατικότητα.

Για να περάσουμε τώρα και στο Κρατικό Πιστοποιητικό Γλωσσομάθειας. Υποτίθεται ότι το ΚΠΓ, που χρειάστηκαν τόσα χρήματα για να στηθεί και να περπατήσει, φτιάχτηκε ώστε μεταξύ άλλων να αναβαθμιστεί η ξενόγλωσση εκπαίδευση στο δημόσιο σχολείο. Ο στόχος ήταν να συνδεθούν σταδιακά αυτά τα δύο, ώστε με την εισαγωγή το 2006-2007 της Β΄ ξένης γλώσσας στο δημοτικό και τη συνέχισή της στο γυμνάσιο και στο λύκειο να έχουν την ευκαιρία και τη δυνατότητα οι μαθητές να αποκτούν πιστοποίηση γλωσσομάθειας μέσα από το δημόσιο σχολείο. Τώρα με μια κλωτσιά γκρεμίζουμε ό,τι χτίσαμε τα τελευταία είκοσι χρόνια. Βουρ στο Μεσαίωνα λοιπόν με ταχύτητα μεγαλύτερη του φωτός.

Ας δούμε τι σημαίνει η επαίσχυντη υπουργική απόφαση και για τους εκπαιδευτικούς Γαλλικών και Γερμανικών που υπηρετούν στην Α/θμια. Ήδη καταργήθηκαν οργανικές θέσεις με τις συγχωνεύσεις των σχολείων και το υπουργείο καθιστά ανενεργούς τους καθηγητές Γαλλικών και Γερμανικών που υπηρετούν στο Λύκειο. Μετά την αιφνιδιαστική απόφαση να διδάσκεται μόνο μία Β΄ ξένη γλώσσα σε κάθε σχολική μονάδα, το επόμενο βήμα θα είναι να καταργηθεί εντελώς το μάθημα των γαλλικών και των γερμανικών στα δημοτικά και το μεθεπόμενο στα γυμνάσια. Μήπως εμμέσως πλην σαφώς δείχνουν στις δύο αυτές ξενόγλωσσες ειδικότητες την πόρτα της εξόδου από τη Δημόσια Εκπαίδευση; Ή μήπως το υπουργείο κατά τη σύνηθη τακτική του «διαίρει και βασίλευε» προσπαθεί να μας κάνει να πολεμάμε μεταξύ μας οι καθηγητές Γαλλικών και Γερμανικών χωρίζοντάς μας σε δύο στρατόπεδα;

Τόσα χρόνια ως ωρομίσθιοι αλλά και φέτος ως αναπληρωτές μειωμένου ωραρίου μέσω ΕΣΠΑ (ΑΜΩ), χωρίς να ξεχνάμε και τους φετινούς ωρομίσθιους των 4 ωρών, κάτω από άθλιες συνθήκες και με προσωπικό πολλές φορές κόστος, δίνουμε την ψυχή μας στα παιδιά του δημοτικού, προετοιμάζοντάς τα πολλές φορές για το ΚΠΓ αλλά και συμμετέχοντας σε πολλές καινοτόμες δραστηριότητες όπως τα Projekt και οι αδελφοποιήσεις με ευρωπαϊκά σχολεία, απόδειξη ότι παντού υπάρχουν αξιόλογοι συνάδελφοι και ότι γίνεται σοβαρή δουλειά στο δημόσιο σχολείο και όχι μόνο στα φροντιστήρια.

Γονείς και συνάδελφοι εκπαιδευτικοί, αν αυτά τα μέτρα περάσουν τον προσεχή Σεπτέμβριο, δεν μπορούμε να ελπίζουμε ότι μια επόμενη κυβέρνηση θα τα ανατρέψει. Αν δεν ματαιωθούν τα μεγαλεπήβολα αυτά σχέδια ισοπέδωσης της ξενόγλωσσης εκπαίδευσης, μαύρες μέρες περιμένουν όλους μας, συμπεριλαμβανομένων όσων έχουν οργανικές στα Γυμνάσια. Γονείς και εκπαιδευτικοί τασσόμαστε ενάντια στην άνιση μεταχείριση των βασικών ευρωπαϊκών γλωσσών, την κατάργηση του δικαιώματος επιλογής, την υποβάθμιση εργασιακής προοπτικής και την ανισότητα πρόσβασης στα διδασκόμενα μαθήματα.

Ρόδος, 31/5/2011
Ηρώ Μαργαρώνη ΠΕ07

Δεν υπάρχουν σχόλια: