Τρίτη 25 Μαΐου 2010

Πρακτικό για την αυτοαξιολόγηση της σχολικής μονάδας


Παίρνοντας υπόψη την εγκύκλιο υπ’ αριθμ. 50313/Γ1-5-5-2010 του Υπουργείου Παιδείας καθώς και το συνοδευτικό έγγραφο για την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου της σχολικής μονάδας, ο Σύλλογος Διδασκόντων κατέληξε στα παρακάτω:

1. Σύμφωνα με την εγκύκλιο του Υπουργείου Παιδείας γίνεται προσπάθεια να θεσμοθετηθεί η αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου «σε πρώτη φάση ως εσωτερική διαδικασία». Η διατύπωση αυτή αφήνει σαφώς να εννοηθεί ότι θα ακολουθήσει η θεσμοθέτηση της εξωτερικής αξιολόγησης, διαδικασία η οποία έχει καταδικαστεί στη συνείδηση του εκπαιδευτικού κόσμου ως προσπάθεια ελέγχου, χειραγώγησης, επιβολής ποινών και τρομοκράτησης για τους εκπαιδευτικούς καθώς και κατηγοριοποίησης και ανταγωνισμού για τις σχολικές μονάδες.


2. Θεωρούμε ότι οι υπηρεσίες του Υπουργείου Παιδείας γνωρίζουν καλύτερα από τον καθένα ποια είναι η υλικοτεχνική υποδομή των σχολείων, ποιοι είναι οι οικονομικοί πόροι, ποιο είναι το ανθρώπινο δυναμικό, ποιες είναι οι επιδόσεις των μαθητών. Κάθε σχολικό έτος, όλες οι σχολικές μονάδες συμπληρώνουν δεκάδες στατιστικούς πίνακες για διάφορες υπηρεσίες του Υπουργείου με όλα τα παραπάνω στοιχεία. Άρα δε χρειάζεται η διαδικασία της αυτοαξιολόγησης για να μάθει το Υπουργείο αυτά που ήδη γνωρίζει σχετικά με τα «ποσοτικά» στοιχεία των σχολικών μονάδων της χώρας.

3. Η διαδικασία της αυτοαξιολόγησης εισάγει μια νέα φιλοσοφία, πέραν της μέτρησης των ποσοτικών στοιχείων, αυτή της μέτρησης της επίδοσης των μαθητών, η οποία θα αποτελέσει κριτήριο για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και των σχολικών μονάδων. Δεν είναι τυχαίο ότι από την επίσημη αξιολόγηση ουσιαστικά «αγνοούνται» ή καταγράφονται τυπικά οι αμέτρητοι κοινωνικοί και εκπαιδευτικοί παράγοντες που επηρεάζουν και συνδιαμορφώνουν την εκπαιδευτική διαδικασία και το εκπαιδευτικό έργο: κοινωνική προέλευση, οικογενειακή κατάσταση, συνθήκες διαβίωσης και κατοικίας, υλικοτεχνική υποδομή σχολείου, σχολικά βιβλία, εκπαιδευτικό κλίμα, παιδαγωγικές μέθοδοι. «Αγνοούνται» οι κοινωνικές και γεωγραφικές ανισότητες που διαμορφώνουν αντίξοες συνθήκες για την εκπαίδευση των μαθητών από τα ασθενέστερα οικονομικά και κοινωνικά στρώματα. Παραλείπονται όλοι εκείνοι οι παράγοντες που οδηγούν αυτά τα παιδιά στην εγκατάλειψη του σχολείου και στον αναλφαβητισμό.

4. Το παιδαγωγικό και διδακτικό έργο των εκπαιδευτικών μετατρέπεται σε διοικητικό, συμπληρώνοντας ατελείωτες φόρμες και αριθμούς, αναζητώντας χρηματοδότες για τη σχολική μονάδα, απολογούμενοι για κατ’ εξοχήν κοινωνικά φαινόμενα όπως οι μαθησιακές επιδόσεις και η κοινωνική ανάπτυξη των μαθητών.

5. Ανοίγει το δρόμο και μάλιστα με την οικειοθελή συμμετοχή μας στην κατηγοριοποίηση των σχολείων σε καλά και κακά, σε αποδοτικά και μη, αγνοώντας εσκεμμένα τις κοινωνικές συνθήκες και το χώρο που λειτουργούν, με εμφανή στόχο το κλείσιμο «αποτυχημένων» σχολικών μονάδων. Η πρόβλεψη για δημοσιοποίηση της έκθεσης αξιολόγησης του κάθε σχολείου ακόμα και μέσω διαδικτύου, όπως προβλέπεται από το άρθρο 32 του νέου νόμου θα συμβάλει αναμφίβολα στη κατηγοριοποίηση των σχολείων.

6. Γνωρίζουμε πολύ καλά ότι το Υπουργείο Παιδείας έχει την απόλυτη ευθύνη για την εκπαιδευτική πολιτική καθορίζοντας τη χρηματοδότηση των σχολείων, τα αναλυτικά προγράμματα και τα βιβλία, τη σχολική στέγη και την υλικοτεχνική υποδομή των σχολικών μονάδων, τους διορισμούς των εκπαιδευτικών, τον αριθμό των μαθητών ανά τμήμα (25 έως 28 μαθητές ανά τμήμα σήμερα), τα προγράμματα αντισταθμιστικής αγωγής, όπου υπάρχουν, την εκπαιδευτική νομοθεσία κ.τ.λ. Θεωρούμε λοιπόν ότι η διαδικασία της αυτοαξιολόγησης όπως προτείνεται από το Υπουργείο Παιδείας, που «έχει ως στόχο να αναδείξει τη σχολική μονάδα ως βασικό φορέα προγραμματισμού και υλοποίησης του εκπαιδευτικού έργου και να βελτιώσει την ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης», μεταθέτει τις δικές του ευθύνες για την κατάσταση της εκπαίδευσης στην Ελλάδα στις σχολικές μονάδες δηλ. στους ώμους των εκπαιδευτικών.

7. Θεωρούμε ότι οι εφαρμοζόμενες εκπαιδευτικές πολιτικές είναι εκείνες που τροφοδοτούν την ύπαρξη των κοινωνικών και μορφωτικών ανισοτήτων ανάμεσα στους μαθητές και αυτές θα έπρεπε να είναι το κεντρικό θέμα σε μια διαδικασία αξιολόγησης της εκπαίδευσης και όχι η ανάδειξη του εκπαιδευτικού σε κεντρικό ρυθμιστή της εκπαιδευτικής διαδικασίας και της επιτυχίας ή αποτυχίας της.

8. Κομβικό ζήτημα για εμάς είναι η αύξηση των μορφωτικών ευκαιριών των μαθητών μας, διαδικασία η οποία μπορεί να επιτευχθεί μόνο μέσα από την αναβάθμιση της Δημόσιας δωρεάν Παιδείας με την αύξηση της χρηματοδότησης της και τη δημιουργία ενός πλαισίου σύγχρονων μορφωτικών – κοινωνικών δικαιωμάτων, κατοχυρωμένων και εγγυημένων για όλους από την Πολιτεία, σε ένα σχολείο ίσων ευκαιριών για όλους.

9. Ο Κλάδος των Εκπαιδευτικών εδώ και χρόνια, σε πολύ δύσκολες συνθήκες για την πατρίδα μας, κράτησε ψηλά το κεφάλι και αγωνίστηκε πλάι στον εργαζόμενο λαό για ψωμί, παιδεία, ελευθερία, δημοκρατία και αξιοπρέπεια. Το ίδιο θα κάνει και σήμερα που η πατρίδα και η κοινωνία κινδυνεύει από τις νεοφιλελεύθερες πολιτικές που ντόπιοι και ξένοι μάς επέβαλαν. Θα συνεχίσουμε να αγωνιζόμαστε για τη Δημόσια Δωρεάν Εκπαίδευση όλων των παιδιών. Στα πλαίσια αυτά, η Παιδαγωγική ελευθερία και η Δημοκρατία στο Σχολείο είναι για εμάς πολύτιμα αγαθά που κατακτήθηκαν με αίμα, αγώνες και θυσίες. Είναι επομένως αδιαπραγμάτευτα.

10. Για όλους τους παραπάνω λόγους αλλά και σύμφωνα με τις ομόθυμες αποφάσεις των συλλογικών μας οργάνων (Γενικές Συνελεύσεις, Δ.Ο.Ε., Σύλλογος Δασκάλων και Νηπιαγωγών Σάμου), αποφασίσαμε το σχολείο μας να μη συμμετάσχει στην πιλοτική εφαρμογή της αυτοαξιολόγησης της σχολικής μονάδας ούτε στο πιλοτικό πρόγραμμα Ολοημέρου (σχολείο υποχρεωτικά διευρυμένου ωραρίου), όπως αυτά ορίζονται από το πρόγραμμα για το «Νέο Σχολείο» και το πολυνομοσχέδιο για την Παιδεία.


Πρόταση της Ανεξάρτητης Επικοινωνίας Δασκάλων και Νηπιαγωγών Σάμου, που ψηφίστηκε ΟΜΟΦΩΝΑ από το Δ.Σ. του Συλλόγου Δασκάλων και Νηπιαγωγών Σάμου στις 19/5/2010.

Δεν υπάρχουν σχόλια: