Δευτέρα 1 Μαρτίου 2010

Την καθιέρωση πιστοποιητικού επάρκειας εκπαιδευτικών, το θεσμό του δόκιμου εκπαιδευτικού και την αυτοαξιολόγηση των σχολείων προωθεί το υπουργείο Παιδείας



Την καθιέρωση πιστοποιητικού επάρκειας εκπαιδευτικών και τον θεσμό του δόκιμου εκπαιδευτικού προωθεί το υπουργείο Παιδείας. Σε συνέντευξή της στην «Καθημερινή της Κυριακής», η Άννα Διαμαντοπούλου υποστηρίζει ότι τα μέτρα αυτά θα βγάλουν την εκπαίδευση από το τέλμα της, ενώ επισημαίνει ότι θα δοθεί έμφαση στα νηπιαγωγεία και την υποχρεωτική εκπαίδευση. Παράλληλα, τονίζει ότι οι πρυτανικές αρχές «έπραξαν καλώς» όσο αφορά στην πρόσφατη κατάργηση του ασύλου σε Μετσόβιο και Αριστοτέλειο.

Η υπουργός τονίζει ότι στόχος του σχεδιασμού του υπουργείου δεν είναι οι εισαγωγικές εξετάσεις και τα πανεπιστήμια, αλλά προτεραιότητα έχουν τα νηπιαγωγεία και η υποχρεωτική εκπαίδευση.

«Όταν θεωρείται από γονείς και μαθητές φυσιολογικό ότι ο καθηγητής που διδάσκει το πρωί στην τάξη πάει το βράδυ στο φροντιστήριο και πληρώνεται από τον γονιό, όταν κανείς μας δεν αγανακτεί από αυτήν την κατάσταση, το σχολείο καταλήγει να διαμορφώνει έναν πολίτη ο οποίος ήδη από την ηλικία των 12 ξέρει ότι πληρώνει τον δάσκαλό του. Αυτή είναι η βάση της ηθικής διαφθοράς! Συμβιβάζεσαι και τους επιβάλλεις, τουλάχιστον, να κόβουν αποδείξεις; Κάνεις ελέγχους και απολύεις αυτόματα όσους συλλαμβάνονται να διδάσκουν τους μαθητές τους;», διερωτάται και προσθέτει πως «ο γενικός στόχος είναι η αλλαγή προσανατολισμού του υπουργείου. Δεν μπορεί να είναι υπουργείο απασχόλησης εκπαιδευτικών! Δεν μπορεί πρωτίστως να μας ενδιαφέρει πόσοι θα προσληφθούν και πώς θα μετατεθούν, ώστε να ικανοποιηθούν οι δικαιολογημένες ανάγκες τους. Πρώτα ο μαθητής λοιπόν. Πρώτα να εξασφαλίσουμε ότι ο δάσκαλος είναι στην τάξη...».


Μιλώντας για πρόσφατα δημοσιεύματα που ανέφεραν ότι 16.000 δάσκαλοι δεν βρίσκονται στις θέσεις τους, η κ. Διαμαντοπούλου τονίζει: «Εμείς φταίμε, οι πολιτικοί. Το θεσμικό πλαίσιο (πάνω από 30 νόμοι) που επιτρέπει αυτό εμείς το κάναμε. Αλλαγή προσέγγισης, επομένως, σημαίνει κατ’ αρχάς ότι κανένας δεν αφήνει την τάξη του αν δεν υπάρχει αντικαταστάτης. Σημαίνει επίσης επαναπροσδιορισμό της ιδιότητας του εκπαιδευτικού. Πώς; Με το πιστοποιητικό εκπαιδευτικής επάρκειας. Με τον θεσμό του δόκιμου εκπαιδευτικού. Με την επιμόρφωση και την αξιολόγηση. Όλα αυτά έχουν προετοιμασθεί και θα ανακοινωθούν σύντομα, ώστε η προσπάθεια για το νέο σχολείο να ξεκινήσει από τον Σεπτέμβριο».

«Μαζί με τον επαναπροσδιορισμό της ιδιότητας του εκπαιδευτικού, θα εισαγάγουμε τον θεσμό της ανάδειξης και επιβράβευσης των εκπαιδευτικών που ξεχωρίζουν. Η προεργασία έχει γίνει και στις 13 Μαρτίου θα παρουσιάσουμε τους καινοτόμους εκπαιδευτικούς στους τομείς πληροφορικής, πολιτισμού και διδακτικής. Για να σας δώσω ένα παράδειγμα, ξέρετε ότι υπάρχει σχολείο στη Φλώρινα επιπέδου Φινλανδίας; Μάλλον δεν το ξέρετε και είναι κρίμα. Αυτό, όπως και άλλα, οφείλονται σε συγκεκριμένους εκπαιδευτικούς, με μεράκι και πάθος για τη δουλειά τους. Δεν φτάνει ότι τους ανθρώπους αυτούς δεν τους πληρώνουμε ανάλογα με την πραγματική αξία της δουλειάς τους, δεν τους επιτρέπουμε κι από πάνω να ξεχωρίσουν! Σε πρώτη φάση, λοιπόν, θα τους αναδείξουμε σε όλα τα σχολεία, μέσω του Διαδικτύου, με το όνομα, τη φωτογραφία τους και τη δουλειά τους. Από του χρόνου θα προχωρήσουμε και στην υλική ανταμοιβή τους», επισημαίνει η υπουργός.

Η κ. Διαμαντοπούλου σημειώνει επίσης ότι προκειμένου να αποκατασταθεί η εμπιστοσύνη των εκπαιδευτικών στη διαδικασία αξιολόγησης θα γίνεται αυτοαξιολόγηση των σχολείων βάσει προγράμματος με συγκεκριμένους και ποσοτικούς στόχους, οι οποίοι, στο τέλος της χρονιάς, θα ελέγχονται. Αφού λειτουργήσει αυτό, το υπουργείο θα προχωρήσει στην ατομική αξιολόγηση εκπαιδευτικών. «Στον νόμο που ετοιμάζουμε για την εξέλιξη των στελεχών, προβλέπουμε κριτήρια για την αντικειμενική κρίση των προϊσταμένων, χωρίς την ουσιαστική ανάμειξη του υπουργείου», προσθέτει.

Όσο αφορά στα ΑΕΙ, η υπουργός τονίζει ότι «δεν γίνεται να ανοίξουμε όλα τα θέματα ταυτοχρόνως...».

Άσυλο

Το σχόλιο της υπουργού για το πανεπιστημιακό άσυλο: «Και στις δύο περιπτώσεις (Μετσόβιο και Αριστοτέλειο) οι πρυτανικές αρχές έπραξαν καλώς. Να υπενθυμίσω, δε, ότι ανάλογη κίνηση είχαμε προ ημερών και στην Κρήτη, όπου ένα πανεπιστημιακό κτίριο ήταν κατειλημμένο επί χρόνια. Από την αρχή, έκανα σαφές ότι το υπουργείο θα υποστηρίξει εκείνες τις πρωτοβουλίες των πρυτανικών αρχών, με τις οποίες θα προστατεύσουν τα πανεπιστήμια. Έστειλα μάλιστα και σχετική επιστολή τους πρυτάνεις. Η προστασία της εκπαιδευτικής διαδικασίας και της ελεύθερης διακίνησης ιδεών πρέπει να είναι ο κοινός στόχος».

«Ο Γ. Πανάρετος θα κριθεί από το έργο του»

Η υπουργός σε ερώτηση για αξιολόγηση της σχέσης της με τον κ. Πανάρετο, αναφέρει ότι «είναι ένας ακαδημαϊκός με ενδιαφέρουσες ιδέες, αλλά ως υφυπουργός θα κριθεί από το έργο του. Καλό είναι να γίνει κατανοητό ότι θα κριθεί από το έργο του!».

Υπενθυμίζεται ότι πρόταση του υφυπουργού, η οποία δημοσιοποιήθηκε προς δημόσια διαβούλευση τόσο μέσω της προσωπικής ιστοσελίδας του κ. Πανάρετου όσο και μέσω ιστοσελίδας του υπουργείου Παιδείας, χωρίς έγκριση της υπουργού, προκάλεσε την ενόχληση του υπουργείου. Ο κ. Πανάρετος πρότεινε τη ετατροπή των τμημάτων ΑΕΙ-ΤΕΙ που έχουν κενές θέσεις αλλά και των ΙΕΚ σε «τοπικά κολέγια» και τη μεταπήδηση των σπουδαστών τους σε πανεπιστήμια, ύστερα από διετή φοίτηση.
Τέλος, η κ. Διαμαντοπούλου απαντώντας σε ερώτηση για το εξώφυλλο του γερμανικού περιοδικού Focus, η υπουργός Παιδείας σημειώνει ότι μια χώρα με αυτοπεποίθηση δεν επιτρέπεται να φωνασκεί για το εξώφυλλο ενός περιοδικού.

tvxs

Δεν υπάρχουν σχόλια: